Christelijke politiek

OpenBibledonderdag 13 februari 2014 21:10

Regelmatig krijg ik te horen: “Waarin onderscheidt de ChristenUnie zich van andere partijen in de raad?”
Dit lijkt een vraag die gemakkelijk te beantwoorden is. Wanneer we deze vraag echter op ons laten inwerken is het vinden van een antwoord toch complexer dan het lijkt. Als partij in de Opsterlandse politiek hebben we diverse raakvlakken met vrijwel alle andere partijen. Wij zijn echter een partij die het Christelijk geloof wil uitdragen in de samenleving en daarom bedrijven we Christelijke politiek.
Is samenwerking dan wel mogelijk met andere niet Christelijke partijen? Jazeker, dat is heel goed mogelijk. Gemeentepolitiek gaat vaak over kerkgrenzen heen. Heel veel zaken die op ons afkomen zijn praktische zaken die ook als zodanig moeten worden uitgevoerd. Samenwerking is erg belangrijk en in de politiek kun je niet zonder compromissen sluiten. Je moet niet alleen kijken naar je eigen program en achterban, zonder je principes te verkwanselen. Als raadslid ben je volksvertegenwoordiger voor alle inwoners van de gemeente en niet alleen voor je eigen achterban. We hebben te maken met verschillende mensen zonder of met geloofsovertuiging. We leven in een plurale samenleving, een samenleving waarin mensen totaal verschillende opvattingen hebben. Toch behoort het zo te zijn dat deze verschillende mensen elkaar zoeken en ook om elkaar heen staan.
De komende tijd komt er veel op de gemeenten af zoals de Jeugdzorg en de uitvoering van de Participatiewet. De uitdaging is dat er niemand aan de kant komt te staan, ieder draagt bij naar zijn of haar mogelijkheden. De ChristenUnie maakt zich zorgen over de uitvoering en vooral ook over de middelen die de rijksoverheid hiervoor beschikbaar stelt. Toch is de opzet van deze uitvoering iets wat bij ons past. We leven in een tijd dat we veel zaken uit het oog zijn verloren en dat we ons zelf in het middelpunt plaatsen. Omzien naar een ander leek de laatste jaren minder belangrijk omdat we in een welvaartsstaat leefden. Nu het tij is gekeerd worden we terug gefloten en moeten we nog meer terug naar de basis. Omzien en er zijn voor elkaar, liefdevol elkaar bemoedigen en de meest kwetsbare groepen ontzien. Dat is waarin de Christelijke politiek zich hoort te onderscheiden. Bijvoorbeeld mogelijkheden creëren voor kansarme kinderen en voorwaarden scheppen om deze kinderen een zo normaal leven te laten leiden om later een goede rol te kunnen spelen in de maatschappij.
Christelijke politiek is gegrond op de Bijbel waarin veel belangrijke en goede leefregels te vinden zijn. Wij weten echter ook dat we niet overal een pasklaar antwoord op zullen krijgen. Daarvoor heeft de Schepper ons verstand gegeven om ook eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Gerrit Weening

Fractievoorzitter ChristenUnie Opsterland