Raadsexcursie 2019

raadsexcursie2019.jpgdinsdag 09 april 2019 21:49

21 en 22 maart mochten wij als raadsleden van de ChristenUnie Opsterland met de gemeenteraad van Opsterland op bezoek in de Limburgse gemeente Peel en Maas. Deze Limburgse gemeente houd zich al meer dan 15 jaar bezig met het zijn van een zelfsturende gemeente waarin dorpen en inwoners verantwoordelijkheden van de gemeente overnemen. Medewerkers en inwoners van de gemeente vertelden aan ons Opsterlandse raadsleden hoe hun ervaringen op dit terrein zijn

We hebben onder andere een bezoek aan het dorp Meijel gebracht. De inwoners van dit dorp hebben de afgelopen jaren voor veel taken de verantwoordelijkheid overgenomen van de gemeente. Voorbeelden hiervan zijn het maken van een plan voor de herinrichting van de dorpskern en een woonbehoefte onderzoek onder jongeren.

Het modernste kasteel van Nederland kasteel de Keverberg in Baarlo hebben we ook mogen bezoeken, dit kasteel is een hele mooie mengeling van oud en nieuw, de totstandkoming en uitvoering van dit project is geheel onder regie van de inwoners van Baarlo geweest. Een echt voorbeeld van zelfsturing.
De vraag voor het werkbezoek was, Hoe ga je als gemeenteraad om met deze initiatieven? Als je taken aan dorpen en inwoners wilt overdragen of samen wilt ontwikkelen, moeten wij als gemeente dan ook zeggenschap overdragen? Wij als raad van Opsterland hebben stof tot nadenken gekregen en hopen het geleerde in de praktijk toe te kunnen passen in onze mooie gemeente Opsterland.
Ook kom je er tijdens dit soort dagen achter dat wij als gemeente Opsterland positief bezig zijn met zelfsturende gemeente, zie hiervoor ook initiatieven als WEN in Wijnjewoude en kansen voor Beetsterzwaag.
Wij als Opsterlandse raad hopen in de toekomst de lessen uit de Limburgse praktijk toe te kunnen passen in Opsterland. Hieronder o.a. een foto van de oude ruïne en een foto van het nieuwe gerestaureerde kasteel. Er is heel wat gepresteerd door het dorp.

Vriendelijke groet,
Oebele van der Veen