Verslag van de Raadsinformatieavond Veiligheid

112zondag 07 februari 2016 20:15

Op maandag 18 februari 2016 heeft ondergetekende de raadsinformatieavond Veiligheid bij mogen wonen.
Bij de toegangspoort  van de meldkamer Veiligheidsregio Fryslân in Drachten werden we opgevangen door de Teamchef dhr. Hoekstra. Het indrukwekkende gebouw op zich is al een bezoek waard. We werden gastvrij ontvangen door Burgemeester  van Selm van Opsterland. Teamchef Hoekstra heeft ons in vogelvlucht meegenomen door beide gemeenten en de bijzonderheden over het jaar 2015 toegelicht.
Dankzij de huidige opzet door meer gebruik te maken van social media en burgernet is het aantal meldingen drastisch teruggelopen. Ook de landelijke registratie van voertuigen en het direct inloggen op het systeem werkt erg goed. De pakkans is daardoor groter geworden en dat is in beide gemeenten waar te nemen. De aanpak van huiselijk geweld heeft op dit moment ook de bijzondere aandacht.
Een collega van Hoekstra heeft ons uitleg gegeven over het oprollen van wietplantages. Het grote gevaar bij de plantages is vooral kortsluiting en daardoor brandgevaar. Door slim gebruik te maken van een breed netwerk en vooral van de signalen van burgers lijkt het er op dat de aanwas redelijk in de hand te houden is. De Officier van Justitie Mevr. Louwes heeft duidelijke uitleg gegeven over de driehoeksverhouding Burgemeester, Teamchef en Officier van Justitie. Door korte lijntjes en direct contact kan er snel gehandeld worden en kunnen veelplegers snel worden berecht. De samenwerking in zowel Opsterland alsook Smallingerland is volgens de Officier optimaal te noemen.  Verschillende vragen werden gesteld en beantwoord tijdens de presentaties. Burgemeester van Bekkum van Smallingerland heeft na afloop een dankwoord uitgesproken.
Het was een leerzame bijeenkomst. We hebben even de sfeer mogen proeven van de belangrijke taken binnen de veiligheidsregio's. Veel waardering voor teams!

Gerrit Weening

Fractievoorzitter ChristenUnie Opsterland.